Panama Kanalı Geçiş Kısıtlaması Hk.

İlgi : Ticaret Bakanlığı’nın 12.09.2023 tarihli ve 00088884114 sayılı yazısı
İlgide kayıtlı ve ekte bir örneği yer alan yazıda, Panama Kanalından gemi geçişlerinde 1 yıl süreyle
uygulanacak kısıtlamalar hakkında bilgi verilmekte ve ürün ve hammadde tedariki için Panama Kanalını
kullanan, lojistik ve yük taşımacılığı yapan firmalarımızın ilave bilgi için Panama Ticaret Müşavirliğimiz
(panama@ticaret.gov.tr) ile iletişime geçebileceği belirtilmektedir.

EK: Panama Kanalı Geçiş Kısıtlaması Hk;

Panama Ticaret Müşavirliğimizden alınan bir yazıda, 2023 yılı başından itibaren beklenenden
daha az yağış alan Panama’da hava sıcaklıklarının rekor derecede artışı sebebiyle deniz suyu seviyesinde
düşüş yaşandığı, su seviyesindeki bu düşüşün yaklaşık 80 kilometre uzunluğunda olan, Atlas Okyanusu
ile Pasifik Okyanusunu birbirine bağlayan ve dünya ticaretinin yaklaşık %6’sının geçtiği Panama Kanalı
trafiğinin aksamasına yol açtığından bahsedilmektedir.
Yazıda devamla, Panama Kanal İdaresi tarafından 30 Temmuz 2023 tarihinde başlamak üzere bir
sonraki duyuruya kadar Kanal’dan günlük geçen gemi sayısının 38’den 32’ye düşürüleceği bilgisi
paylaşılmış, Gatun Gölü su seviyesindeki değişikliklere bağlı olarak bu kısıtlamanın artırılabileceği ve
geçiş yapan gemilerin “transit rezervasyon sistemi” ni kontrol etmelerinin önem arz ettiği ifade
edilmektedir.
Bununla beraber, 16 Ağustos 2023 tarihinde aynı platform üzerinden yapılan bilgilendirmede
Panama Kanal İdaresi tarafından yapılan açıklamada geçiş için kanalda bekleyen gemi sayısının günlük
135 gemiye ulaştığı ve kısıtlama uygulamasının 2 Eylül 2023 tarihine kadar devam ettirileceği ifade
edildiği bilgisi paylaşılmaktadır.
Öte yandan, söz konusu idare tarafından 25 Ağustos 2023 tarihinde yapılan son açıklamada,
yaşanan kuraklık sebebiyle gemi geçişlerinde uygulanan sınırlamanın bir yıl süresince devam ettirileceği
ifade edilmiş olup, kısıtlama tedbirlerinden önce geçiş için bekleyen günlük gemi sayısı 90 iken, mezkur
uygulama sonrasında günde ortalama 140-200 gemiye yükseldiği ve normal süreçte ortalama 3-5 gün
olan bekleme süresinin 11-19 güne yükseldiği ifade edilmektedir.
Diğer taraftan, uygulanan tedbirlerin ve gemi geçişlerindeki sınırlamaların özellikle Kuzey, Orta
ve Güney Amerika’da yer alan ülkelerde tedarik sorunu ve emtia fiyatlarındaki artışa neden olabileceği,
ayrıca Panama Kanalı’nın en yoğun kullanıcıları olan ABD, Çin ve Japonya’nın alternatif güzergah
arayışına girebileceğinin beklenmekte olduğu belirtilmektedir.
Bu itibarla, ürün ve hammadde tedariği için Panama Kanalı’nı kullanan firmalar ile lojistik ve yük
taşımacılığı yapan firmalarımıza bir yıl süresince uygulanacak kısıtlamalar çerçevesinde söz konusu
uygulamaya ilişkin olarak e-posta ile bilgilendirme yapılmasının ve ilave bilgi için ilgili Ticaret
Müşavirliğimiz (panama@ticaret.gov.tr) ile temasa geçilmesinin faydalı olacağı değerlendirilmektedir.

178