Hızla artan akaryakıt fiyatları neticesinde zarara uğrayan ve kapanma riskiyle karşı karşıya kalan akaryakıt sektörü temsilcileri, acil çözüm talep ediyor.
Muğla’da faaliyet gösteren Muğla Ticaret ve Sanayi Odası (MUTSO) üyesi akaryakıt işletmeleri, artan akaryakıt ve enerji başta olmak üzere pek çok girdi nedeniyle oldukça zor bir süreç yaşamakta. Yetkililerden bir an önce düzenleme talep eden MUTSO üyesi işletme sahipleri tarafından yapılan açıklama şu şekilde:
“Akaryakıt sektörü 365 gün 24 saat hizmet veren dinamik bir sektör. Dışardan bakıldığında çok cazip görünmesine rağmen yıllar geçtikçe zorlaşarak içinden çıkılmaz bir hal almaya başladı. Büyükşehirlerdeki yüksek satış kapasitesi olan istasyonlar bile artık bu maliyetler karşısında zorlanırken kırsaldaki istasyonlar birer birer kapanmaya başladı. Son 10 yılda sektörün şartları geri giderken TMGD, İş Güvenliği Uzmanı, Doktor, Çevre Mühendisi, LPG Sorumlu Mühendisi gibi ilave gider kalemleri oluştu.
Bununla birlikte Taşıt Tanıma Sistemleri, istasyonlar için başlı başına bir sorun olmaya devam etmekte. Öyle ki bu sistemdeki satışlarda sadece nakliye gideri maliyeti bayinin sistemden zarar etmesine yol açmakta, dağıtım firmaları bayileri maalesef sömürmektedir. Bayilerin isteği durum bu haldeyken işletmelerini ayakta tutacak makul mantıklı marjlarla çalışmaktır.
2022 yılı itibariyle çalışanlarımıza yapılan asgari ücret zammıyla ilgili bir itirazımız olduğu düşünülmemeli. Derdimiz ilgili ücretleri ve aynı şekilde artan diğer maliyetleri karşılayacak biz işverenlerinde karlılıklarının aynı oranda arttırılmasıdır.
Devletimizin ve ilgili kurumlarının bu konunun ivedi olarak çözümü için gerekeni yapması gerekmektedir.”
-Akaryakıta yapılan zam, istasyonlara kazanç sağlamıyor.
“Litre başına 1 TL olan kazancı bayilerimiz ile bölüşüyoruz. Her bayinin oranı farklı olmakla birlikle, bayi ve istasyon 50’şer kuruş paylaşsak bile şuanda zarar ediyoruz. Akaryakıt 6 TL iken de aynı ücreti kazanıyorduk, akaryakıt 13 TL oldu hala aynı ücreti kazanıyoruz. Bunun neredeyse yarısını Aliağa’dan nakliye bedeli olarak ödüyoruz. Müşterilerimiz genellikle banka/kredi kartı ile ödeme yaptıkları için bankaya yüzde 1,5 komisyon ödüyoruz. Elektrik tüketim bedellerine yapılan yüzde 52 ile yüzde 130 arasındaki aşırı zam oranının eklenmesi ve muhasebe girdilerindeki artış da cabası. Bu şartlarda artan masraflarımızı ve maliyetlerimizi karşılayabilmemiz mümkün değil. İlk defa Ocak ayında eksiye düşeceğiz. Şuanda hesap bile yapmak istemiyoruz. İnsanlar zannediyor ki akaryakıta zam gelince istasyon para kazanıyor. 6-7 bin istasyonun satılık olduğu bilgisi var. Bu sorunların çözümü artan oranlı kar uygulaması.”
856